SP 2 BRENNA

SYGNALIŚCI

Sygnalista zgłaszanie przypadków nieprawidłowości oraz ochrony osób dokonujących zgłoszeń obowiązująca w Szkole Podstawowej
nr 2 im. Stefana Żeromskiego w Brennej

Procedura nie przewiduje przyjmowania zgłoszeń w formie anonimów

Ważne definicje:
1. Dyrektywa – Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1937
z dnia 23 października 2019 r. w sprawie ochrony osób zgłaszających przypadki naruszenia prawa Unii (Dz. Urz. UE L 305/17);

2. Szkoła Podstawowa nr 2 im. Stefana Żeromskiego w Brennej;

3. Sygnalista/osoba dokonująca zgłoszenia – jest to osoba, która w związku
z pełnionymi obowiązkami, świadczoną pracą lub wykonywaną umową dokonała Zgłoszenia w trybie określonym w niniejszej Procedurze.
Sygnalistą może być każda osoba fizyczna, niezależnie od podstaw zatrudnienia lub charakteru stosunku prawnego łączącego go z Szkołą Podstawową
nr 2 im. Stefana Żeromskiego w Brennej, której dotyczą zgłaszane nieprawidłowości, także po ustaniu tego stosunku oraz współpracownik,
partner biznesowy lub klient;

4. Uczestnik postępowania wyjaśniającego – każdy kto bierze udział
w Postępowaniu wyjaśniającym, z wyłączeniem osób prowadzących Postępowanie wyjaśniające oraz Sygnalisty, jeżeli jego wolą jest zachowanie anonimowości;

5. Anonim – zgłoszenie dokonane przez osobę, co do której nie jest możliwa identyfikacja tożsamości;

6. Działania odwetowe – bezpośrednie lub pośrednie działanie lub zaniechanie, związane z dokonanym zgłoszeniem nieprawidłowości, którego celem lub skutkiem jest pogorszenie sytuacji osoby dokonującej zgłoszenia;

7. Działania następcze – działania podjęte przez odbiorcę zgłoszenia w celu oceny prawdziwości zarzutów zawartych w zgłoszeniu oraz, w stosownych przypadkach, w celu zaradzenia naruszeniu będącemu przedmiotem zgłoszenia, w tym poprzez takie działania, jak dochodzenie wewnętrzne, postępowanie wyjaśniające, wniesienie oskarżenia, działania podejmowane w celu odzyskania środków lub zamknięcie procedury;

8. Informacje na temat naruszeń – dowody potwierdzające faktyczne naruszenia, jak również uzasadnione podejrzenia co do potencjalnych naruszeń, których jeszcze nie popełniono;

9. Kontekst związany z pracą – obecne lub przyszłe działania związane
z pracą, w ramach których – niezależnie od charakteru tych działań – osoby mogą uzyskać informacje na temat naruszeń i doświadczyć działań odwetowych Tw przypadku zgłoszenia takich informacji;

10. Naruszenia – działanie lub zaniechanie, które jest niezgodne z prawem:
a) są niezgodne z prawem i dotyczą aktów Unii i dziedzin objętych zakresem przedmiotowym, o którym mowa w art. 2 Dyrektywy; lub
b) są sprzeczne z przedmiotem lub celem przepisów zawartych w aktach Unii
i dziedzinach objętych zakresem przedmiotowym, o którym mowa w art. 2 Dyrektywy;

11. Osoba pomagająca w dokonaniu zgłoszenia – osoba fizyczna lub prawna, która pomaga osobie dokonującej zgłoszenia w tej czynności i której pomoc nie powinna zostać ujawniona;

12. Osoba, której dotyczy zgłoszenie – osoba fizyczna lub prawna, która jest wskazana w zgłoszeniu lub ujawnieniu publicznym jako osoba, która dopuściła się naruszenia lub która jest z nim powiązana;

13. Zgłoszenie za pośrednictwem kanału wewnętrznego – przekazanie informacji na temat naruszenia, do którego doszło lub może dojść w organizacji, w której osoba zgłaszająca pracuje lub pracowała, lub w innej organizacji, 
z którą utrzymuje lub utrzymywała kontakt w kontekście wykonywanej pracy;

14. Pełnomocnik do spraw obsługi procedury zgłaszania przypadków nieprawidłowości oraz ochrony osób dokonujących zgłoszeń („Pełnomocnik”) – osoba wyznaczona do realizacji i wykonywania zadań wynikających z Procedury zapewniająca sprawne funkcjonowanie systemu przeciwdziałania nieprawidłowościom.

Jak dokonać zgłoszenia
Osoby, które posiądą wiedzę o informacji na temat naruszeń występujących przy wykonywaniu pracy lub przy realizacji zadań w Szkole Podstawowej nr 2 im. Stefana Żeromskiego w Brennej,
w jej imieniu lub w jej interesie, powinny bezzwłocznie dokonać zgłoszenia wskazując na fakty, zdarzenia i okoliczności im wiadome. Osoby te powinny działać w dobrej wierze oraz w  oparciu o racjonalne elementy faktyczne.

Zgłoszenie powinno być udokumentowane i szczegółowo opisane w celu umożliwienia zbadania zasadności zgłoszonych faktów.

Osobą właściwą do otrzymywania i analizowania zgłoszeń jest Pełnomocnik
do spraw obsługi procedury zgłaszania przypadków nieprawidłowości
oraz ochrony osób dokonujących zgłoszeń wyznaczony przez Dyrektora Szkoły Podstawowej nr 2 im. Stefana Żeromskiego w Brennej.

Szkoła Podstawowa nr 2 im. Stefana Żeromskiego w Brennej zapewnia dostępność i identyfikowalność Pełnomocnika do spraw obsługi procedury zgłaszania przypadków nieprawidłowości oraz ochrony osób dokonujących zgłoszeń w Szkole Podstawowej nr 2 im. Stefana Żeromskiego w Brennej.

Szkoła Podstawowa nr 2 im. Stefana Żeromskiego w Brennej zapewnia następujące kanały zgłoszenia informacji na temat naruszeń:

  • za pomocą poczty elektronicznej na adres e-mail: sygnalista@sp2brenna.pl;
  • w formie listownej na adres korespondencyjny: Szkoła Podstawowa nr 2 im. Stefana Żeromskiego, 43-438 Brenna, ul. Bukowa 45
    z dopiskiem na kopercie „Pełnomocnik ds. sygnalistów –
    do rąk własnych”;
  • w formie listownej przekazanej bezpośrednio do sekretariatu w formie listownej przekazanej bezpośrednio do sekretariatu z dopiskiem
    na kopercie „Pełnomocnik ds. sygnalistów – do rąk własnych”.

Wzór zgłoszenia stanowią załączniki nr 1,2,3 do Procedury

Zgłoszenie może zostać uzupełnione o zebrane dowody i wykaz świadków.

Powyższe kanały zgłoszeń dostępne są również dla Kontrahentów, Partnerów biznesowych oraz wykonujący jakiekolwiek czynności w imieniu lub na rzecz Szkoły Podstawowej nr 2 im. Stefana Żeromskiego w Brennej.

Pełnomocnik do spraw obsługi procedury zgłaszania przypadków nieprawidłowości oraz ochrony osób dokonujących zgłoszeń w Szkole Podstawowej nr 2 im. Stefana Żeromskiego w Brennej w ciągu 7 dni
od otrzymania zgłoszenia podaje informację zwrotną potwierdzającą przyjęcie zgłoszenia. Przyjmuje się, że podczas sprawdzania zasadności otrzymanego zgłoszenia, Pełnomocnik może nawiązać kontakt z osobą przekazującą zgłoszenie w celu uzyskania dalszych niezbędnych informacji.

Szczególnie istotne jest, aby zgłoszenie zawierało następujące elementy,
jeśli są one znane Sygnaliście:

Zgłoszenie powinno zawierać w szczególności:
a. dane osoby zgłaszającej, tj. imię, nazwisko, adres, stanowisko, miejsce pracy;
b. nazwę podmiotu;
c. datę i miejsce sporządzenia;
d. dane osób, które dopuściły się naruszenia prawa, tj. imię, nazwisko, stanowisko, miejsce pracy;
e. opis nieprawidłowości, w tym ewentualne dokumenty oraz ich daty;
f. wskazanie preferowanego sposobu kontaktu zwrotnego, zapewniającego zachowanie zasady anonimowości; podanie adresu do korespondencji.

Ochrona zgłaszającego
Szkoła Podstawowa nr 2 im. Stefana Żeromskiego w Brennej gwarantuje poufność zgłoszenia oraz danych w nim zawartych, a także anonimowość Sygnalisty, który prześle zgłoszenie, również w sytuacji, gdy okaże się ono bezzasadne. Wobec zgłaszającego nie mogą być podejmowane działania odwetowe. Jakiekolwiek środki represji, dyskryminacji lub innego rodzaju niesprawiedliwego traktowania wobec działającego w dobrej wierze Sygnalisty dokonującego zgłoszenia, będą traktowane jako poważne naruszenie zasad Procedury, mogące skutkować odpowiedzialnością porządkową lub rozwiązaniem umowy łączącej pracownika lub współpracownika
z Szkołą Podstawową nr 2 im. Stefana Żeromskiego w Brennej lub zakończeniem współpracy, a także rodzić odpowiedzialność materialną, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.

Szkoła Podstawowa nr 2 im. Stefana Żeromskiego w Brennej zastrzega sobie prawo podjęcia odpowiednich działań w stosunku do wszystkich osób, które zastosują lub zagrożą, że zastosują działania odwetowe wobec Sygnalistów.

Dane osobowe są przetwarzane zgodnie z obowiązującą w Szkole Podstawowej nr 2 im. Stefana Żeromskiego w Brennej Polityką Ochrony Danych Osobowych.

Skip to content